Thursday, September 22, 2016

Jom Belajar Detoks Mengikut Organ

Kalau kelmarin saya dah share kenapa perlu memilih jangkamasa untuk detoks dalam entry jangkamasa untuk detoks. Hari nie jom tengok kenapa detoks mengikut organ pulak.

1. Detoks Paru-paru

Perokok sangat la di wajibkan untuk buat detoks paru-paru. Tiap-tiap hari sedut gas beracun dari sebatang rokok. Walaubagaimanapun, detoks hati tak la terbatas untuk perokok saja. Yang tak merokok pun boleh juga. Dalam tempoh detoks bahagian hati, kita juga digalakkan untuk makan lebih banyak buah-buahan yang tinggi beta keratin ( pro vitamin A ) yang kuat untuk menentang perkembangan sel kanser.

2. Detoks Ginjal / Buah Pinggang

Kalau korang seorang penggemar minuman berkafein seperti cola, kopi atau teh, korang adalah orang yang sangat wajib untuk buat detoks buah pinggang. 
Pernah rasa tak sangat terhidrat / kering / dahaga walaupun dah minum 6-8 gelas air? Tu tandanya toksin dah bertapak dalam buah pinggang korang. Minum air dengan banyak bukan jaminan buah pinggang korang berfungsi dengan baik kalau toksin dah banyak mendap didalam buah pinggang.

Cara mudah untuk buat detoks buah pinggang adalah kekalkan pengambilan jumlah air kosong 6-8 gelas sehari. Dan dalam masa yang sama, elakkan dari minum minuman berkafien yang dah jadi kegemaran korang.

3. Kulit

Korang penah merasa rentung lepas berjemur dibawah terik matahari?
Lepas tu sapu segala mak nenek krim untuk cantikkan semula kulit yang dah terbakar tu? 
Atau korang pakai sunblock untuk elakkan kulit terbakar?


Tahu tak?

Sebenarnya krim-krim tu banyak bahan bertoksin? 
Dan sebenarnya kulit korang dah teranianya oleh empunya badan sendiri.
Dan kesannya kulit jadi kusam, jeragat mula muncul, jerawat pun mula bertandang.

Maka, marilah kita berdetoks dengan buat senaman ringan, makan makanan yang tinggi dengan antioksida seperti kekacang, sayur dan buah. Dapatkan tidur yang mencukupi dan buat rawatan kulit.


4. Perut

Suka makanan ringan tak? Macam sedap kan? Hehe.
Kerap ambil daging merah? Atau ambil daging merah 75g - 100g setiap hari?
Berat beb!
Sistem penghadaman kita sarat dengan bahan buangan yang tak berguna dan memudaratkan tubuh badan. Dan wajib la juga korang detoks bahagian perut tu.

5. Hati

Hati adalah organ yang paling teruk terjejas. Yang paling banyak menyimpan toksin. Terutamanya kalau korang seorang peminat tegar makanan merapu, alkohol, makanan berlemak, dan macam-macam lagi la.

Entry singkat je. Nanti saya update macam mana caranya nak buat detoks organ nie ye.
Babai korang.



0 comments:

Post a Comment